Preregister Done PBP 2015

Mere GPS og PBP

Som en opfølgning på PBP 2015 og GPS.

Der er kommet en Strava version af ruterne til Paris-Brest-Paris 2015, den består kun af 2 filer, ruten til Brest (link):Paris-Brest-Paris (ALLER) og ruten tilbage til Paris (link): Paris-Brest-Paris (RETOUR). Der er kan være fordele og ulemper ved kun at have 2 ruter, men først, som beskrevet i det andet indlæg, har disse 2 filer også lange navne,

Strava route long name
Strava route long name

…på min GPS (Garmin 800) står der kun Paris-Brest-P på begge så ændrede navnet til…

Strava  route short name
Strava route short name

Par-Bre til Brest og den anden mod til Bre-Par.

Så er det til at se om man vælger den “rigtige retning” under baner på GPS…

Menu
Menu

Jeg har valgt at lægge dem på SD- kortet hvor der er masser af plads

Menu Baner
Baner..

Når en bane åbnes, køre der lige en % bar henover, det er hurtigt overstået

Bane menu
Bane menu

Og i banemenuen er der flere muligheder, herunder er det kort info om rute(blå ikon)

Info bane
Info bane

…selvom det det er lange “baner/ruter” har jeg samme indstillinger(Skiftenøgle ikon) til alle Brevets

Bane indstillinger
Bane indstillinger

Navn siger sig selv, svingvejledning har jeg meget stor glæde af, da jeg så ikke behøver kigge på GPS konstant, men kun være opmærksom nå jeg høre et “BIB”. Virtuel Partner har jeg altid slået fra i Brevet, da jeg alligevel kan se, om jeg holder det forventet gennemsnit på en af fanerne på gps, er det ikke nødvendigt med en figur der illustrere om jeg er fora eller bagved. Kursafvigelser er en fantastisk god hjælp, da den advare hurtigt med en lyd, hvis jeg skulle dreje forkert, det rart at opdage det, inden der er kørt 10-20 kilometer i forkert retning. Det gælder om at være opmærksom på at du skal mindst have slået “Genberegn rute” til “Spørg først” bedst er “Slået Fra”, så du ikke kommer til at trykke ja til at genbregner ved en fejl da GPS ellers hurtigt genberegner ny rute, og det går jo ikke til et Brevet.

Rute beregn indstillinger
Rute beregn indstillinger

Da det er en rute du skal følge og har downloadet, vil ruten altid blive fulgt og være den samme uanset hvad du vælger, sådan er det i hvert fald på min Garmin 800, så hvad du vælger i ovenstående menu bliver overtrumfet af den rute du har hentet og lagt ind, undtaget det sidste og vigtige punkt, som nævnt ovenover: Beregn igen

Slå det fra
Slå det fra

Slå det fra, så undgår du, at du fraviger den officielle rute. Hvis der skulle komme steder hvor det er nødvendigt at fravige, og som er tilladt, f.eks. uheld hvor vejen er spærret, er det nemmere at lige zoome ud og se hvordan man kan komme hen til ruten igen. Så ingen genberegn slået til.

Tilbage til:

Valg under baner
Valg under baner

Den sidste kortvisning er det farven på din rute du kan vælge…

Kort. Rute farve
Kort. Rute farve

Foruden farven kan du vælge om din rute(r) altid skal vises på kort, vel og mørke “oversigtskortet”, men da skærm er så lille er det begrænset hvad der kan vises af ruter af gangen, så det har jeg slået fra. Banepunkter er har jeg slået til, egentlig uden at overveje hvorfor og hvorfor ikke 🙂

Det bedste er at have sat diverse indstillinger “hjemmefra”, så du ikke skal stå ved starten af et Brevet og gøre dette, især ved det aktuelle PBP 2015. Det er dejlig nemt og mindre stressende…

Bane menu
Bane menu

…bare at skulle trykke på GO

Alt afhængig af hvilken af Garmins modeller, der er tale om tager det fra et øjeblik til et par minutter eller 5 før ruten er klar(Beregnet)

Beregner Bane
Beregner Bane

Det går hurtigere når du ikke er i bevægelse, hvis du vælger at blive navigeret til start, kan er det også muligt, så længe der ikke er langt….

Navigere til begyndelse af bane
Navigere til begyndelse af bane

…jeg kan ikke huske hvornår det er for langt væk fra start, men fra Nordjylland og til starten i Paris er lige en tand eller 10 for lang…

Langt til start
Langt til start

…så er ruten til start i flyve linie. Så en del kortere afstand og du bliver navigeret til starten, jeg er blevet ledt til start i Ålborg engang så måske er 100 km max. Det er dog ikke en funktion jeg bruger, da man så skal huske at nulstille tiden,kilometer og o.s.v. inden starten går.

Når du er startet på ruten(PBP) så husk der ikke nødvendig at stoppe banen, du kan sagtens slukke din GPS ved kontrollerne hvor du opholder dig i længere tid, også når du sover. Tiden tikker stadigvæk, men du spare strøm

Stop ikke banen
Stop ikke banen

Hvis du skulle komme til at ramme tasten stop banen, vender du bare tilbage til menuen…

Menu Baner
Menu Baner

…og vælger den bane/rute du kørte, og trykker GO, når ruten så er “beregnet” igen og du trille kommer “Bane fundet” frem, og du kan fortsætte, du bliver ikke sendt tilbage til start :-).

Fordele og ulemper

Hvis man har en GPS der kan klare de lange baner/ruter er det en fordel, da der så i dette tilfælde kun er 2 filer, det vil sige når den er sat til start i Paris, er det kun i Brest der skal findes ny rute.

Ulempen kan ligge i, at det kan være “dræbende” at kigge på hvor langt der er til målet…

Lange ruter, store km tal
Lange ruter, store km tal

..hvor delmål måske kan virke mere motiverende.

16 dage til start, så der er tid nok til du kan blive fortrolig med din GPS, især hvis du lige er begyndt at bruge den, og ikke har sat dig ind i mulighederne er det tiden til det, så du ikke står ved starten og er frustreret. Men husk der skulle være masser af pile/skilte der viser dig vej under Paris-Brest-Paris, så chancen for at du bliver helt væk er heldigvis meget lille 🙂

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at stille dem, måske kan jeg svare på dem, ellers vil jeg forsøge at finde svaret.

P.s. Du skal ikke forvente svar i perioden fra den 9. august og 3 uger frem….der er jeg ude at cykle 🙂

 

 

Leave a Reply